Öğretim Tasarımı
Öğretim Tasarımı ; " Öğrenmeyi sağlamak için öğretim materyallerinin ve öğretim sisteminin yönlendirilmesi olarak tanımlanabilir (Rowland, 1994). "
Bir süreç olarak öğretim tasarımı, “Belirli bir hedef kitlenin eğitim gereksinimlerinin saptanması ve bu gereksinimleri giderebilmek amacıyla işlevsel öğrenme sistemlerinin geliştirilmesidir.” Öğrenmeyi destekleyecek koşulları içeren etkili bir sistem ortaya koymaktır.
Yaşam boyu devam eden genel eğitim süreci içinde farklı konum ve düzeylerdeki insanların öğrenme gereksinimlerini karşılamak üzere öğretim tasarımı yapıldığında, doğal olarak gereksinimlerin niteliği ve hedef kitlenin özelliklerinden kaynaklanan bazı farklılıklar olacaktır. Nitekim, son yıllarda, öğretim tasarımı çalışmalarını etkileyen değişkenlerin sayısı alabildiğine arttığı için, bunların bir yansıması olarak, tasarım sürecinde karmaşık uygulamaya başlanmıştır. Öğretim tasarımı çalışmalarında yararlanılan birçok model olmakla birlikte, bunların çoğu, öğretim tasarımının temel işlev ve aşamaları konusunda birleşmektedir.
Öğretim tasarımı beş aşamadan oluşmaktadır.
İlk Hafta:
* Kaynakları inceledikten sonra kendinize baz alacağınız hedef kitlenin ihtiyaçlarını analiz ediniz.
* İçerik analizi, ortam analizi, kısaca Analiz basamağını ilk hafta içerisinde bitirmiş olmalısınız.
* Bu hafta içinde değerlendirme yapmayı da unutmayınız.
İkinci Hafta:
* Tasarımınıza başlamanız gerekmektedir. Hedef kitlenize sunacağınız ürünün onların dikkati çekecek tarzda olmasının önemini unutmayınız.
* Her yaptığınız yenilikte fikir almak ve eksiklerinizi görmek için değerlendirme yapmayı kullanmayı unutmayınız.
Üçüncü Hafta:
* Tasarımlanmakta olan eğitim programının bir parçası olarak uygulama planları, eğitimci kılavuzları, öğrenci kitapları ve görsel-işitsel ortamlar üretilmektedir. Geliştirmede üzerinde durulan asıl nokta eğitim sırasında kullanılacak her türlü materyallerin (donanım ve yazılım) üretimi olmaktadır.
* Geliştirme basamağında değerlendirme yapmayı unutmayınız.
Dördüncü Hafta:
* Ürünün son halini oluştururken ürününüzün kullanılabilirliğini test etmek amacıyla hedef kitlenizde uygulama yapmalısınız.
* Uygulama basamağında değerlendirme yapmayı unutmayınız.
Beşinci Hafta:
* Son değerlendirme basamağı, geliştirilen öğrenme sistemini hedef kitle gözüyle inceleyip kullanma yada yaygınlaştırma konusunda karar vermeyi amaçlamaktadır.
Bir süreç olarak öğretim tasarımı, “Belirli bir hedef kitlenin eğitim gereksinimlerinin saptanması ve bu gereksinimleri giderebilmek amacıyla işlevsel öğrenme sistemlerinin geliştirilmesidir.” Öğrenmeyi destekleyecek koşulları içeren etkili bir sistem ortaya koymaktır.
Yaşam boyu devam eden genel eğitim süreci içinde farklı konum ve düzeylerdeki insanların öğrenme gereksinimlerini karşılamak üzere öğretim tasarımı yapıldığında, doğal olarak gereksinimlerin niteliği ve hedef kitlenin özelliklerinden kaynaklanan bazı farklılıklar olacaktır. Nitekim, son yıllarda, öğretim tasarımı çalışmalarını etkileyen değişkenlerin sayısı alabildiğine arttığı için, bunların bir yansıması olarak, tasarım sürecinde karmaşık uygulamaya başlanmıştır. Öğretim tasarımı çalışmalarında yararlanılan birçok model olmakla birlikte, bunların çoğu, öğretim tasarımının temel işlev ve aşamaları konusunda birleşmektedir.
Öğretim tasarımı beş aşamadan oluşmaktadır.
İlk Hafta:
* Kaynakları inceledikten sonra kendinize baz alacağınız hedef kitlenin ihtiyaçlarını analiz ediniz.
* İçerik analizi, ortam analizi, kısaca Analiz basamağını ilk hafta içerisinde bitirmiş olmalısınız.
* Bu hafta içinde değerlendirme yapmayı da unutmayınız.
İkinci Hafta:
* Tasarımınıza başlamanız gerekmektedir. Hedef kitlenize sunacağınız ürünün onların dikkati çekecek tarzda olmasının önemini unutmayınız.
* Her yaptığınız yenilikte fikir almak ve eksiklerinizi görmek için değerlendirme yapmayı kullanmayı unutmayınız.
Üçüncü Hafta:
* Tasarımlanmakta olan eğitim programının bir parçası olarak uygulama planları, eğitimci kılavuzları, öğrenci kitapları ve görsel-işitsel ortamlar üretilmektedir. Geliştirmede üzerinde durulan asıl nokta eğitim sırasında kullanılacak her türlü materyallerin (donanım ve yazılım) üretimi olmaktadır.
* Geliştirme basamağında değerlendirme yapmayı unutmayınız.
Dördüncü Hafta:
* Ürünün son halini oluştururken ürününüzün kullanılabilirliğini test etmek amacıyla hedef kitlenizde uygulama yapmalısınız.
* Uygulama basamağında değerlendirme yapmayı unutmayınız.
Beşinci Hafta:
* Son değerlendirme basamağı, geliştirilen öğrenme sistemini hedef kitle gözüyle inceleyip kullanma yada yaygınlaştırma konusunda karar vermeyi amaçlamaktadır.
Kaynak: http://bote0606b.blogcu.com/ogretim-tasarimi-olusturma/4710875
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder