Öğretim Tasarımı nedir?
Tasarım, eğitim içinde öğrenme-öğretme ortamlarının planlanması, organize edilmesi ve uygulanması faaliyetlerinde etkili olarak kullanılmaktadır. Bu faaliyetlerin adı eğitim içinde öğretim tasarımı olarak bilinmektedir.
Bir Süreç Olarak Öğretim Tasarımı: Öğretimin kalitesini garanti altına almak adına öğrenme ve öğretim kuramlarının işe koşulduğu sistematik bir gelişimdir. Öğrenme ihtiyaç ve hedeflerinin analiz edilmesi ve bunların karşılanması adına bir sistem geliştirilmesi sürecinin tamamıdır. Ayrıca, öğretim tasarımı öğretim etkinlik ve materyallerinin geliştirilmesi, denenmesi ve değerlendirilmesini de içerir.
Bir Bilim Dalı Olarak Öğretim Tasarımı: Öğretim tasarımı öğretim stratejileri hakkında geliştirilmiş kuram ve yapılmış araştırmalarla ilgilenen bilim dalıdır. Ayrıca, öğretim tasarımı bu stratejilerin geliştirilmesi ve uygulanması ile de ilgilenir.
Öğretim Tasarım Kuramı:
1.Açık ve anlaşılır bilgi: Hedeflerin, gereksinim duyulan bilgilerin ve performans beklentisinin tanımları ve örnekleri.
2.Yeterli alıştırma: Öğrencilere öğrendikleri aktif ve yansıtıcı biçimde birleştirme fırsatı verilmesi.
3.Bilgilendirici geribildirim: Öğrencilere performansları hakkında açık öneriler vererek, daha etkili ilerlemelerine yardımcı olmak.
4.Güçlü içsel ve dışsal motivasyon: Etkinlikler dıştan ödüllendirilmeli ya da bireyle ilgili başarılara neden olacağı için içsel olarak motive etmelidir.
Öğretim tasarımında yer alan öğeler?
• Program kimin için geliştirilecek? (öğrenenin özellikleri)
• Öğrenenlere ne öğretmek istiyoruz? (hedefler)
• Konu ya da beceriler en iyi nasıl öğretilir? (öğrenme/öğretme yöntem ve etkinlikleri)
• Uygulama süreçleri ve kararları
• Ne öğrendiler/ne kadar öğrendiler? (değerlendirme süreci)
Öğretim tasarımının çerçevesini oluşturan bu beş öğe öğrenenin özellikleri, hedefler, yöntemler ve değerlendirmedir .
Öğretim tasarımı sürecinin altında yatan sayıltılar nelerdir?
Sayıltı 1: Öğretim tasarım süreci hem sistematik bir yaklaşımı hem de plan üzerindeki ayrıntılarla uğraşmayı gerektirir.
Sayıltı 2: Öğretim tasarım süreci belli bir ders geliştirme düzeyinde başlar.
Sayıltı 3: Öğretim tasarımı öğretim tasarımcıları ve planlamacılar tarafından geliştirilir.
Sayıltı 4: Planlama yapılırken, tüm öğrenenler için doyum sağlayıcı ortamların ve başarının sağlanması gerekir.
Sayıltı 5: Öğretim Tasarımı kapsamdan çok bireye odaklaşır.
Sayıltı 6: Öğretim Tasarımında en iyi olan tek yol yoktur.
Kaynak: http://gokcenaksay.blogspot.com/2010/04/ogretim-tasarmodev3.html
Kaynak: http://gokcenaksay.blogspot.com/2010/04/ogretim-tasarmodev3.html
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder