26 Şubat 2011

BENJAMIN BLOOM


(1913-1999) 


Bloom 1956 yılında "Eğitsel Hedeflerin Taksonomisi" çalışmasını açıklamıştır.  Bilişsel alanın 6 aşaması geçtiğimiz kırkyıl boyunca öğretimde öğrencilerin üst düzey becerilerini geliştirmek ve teşvik etmek için kullanılmıştır. Bloom Taksonomisi öğrencilerin bilişsel yeteneklerinin sınıflandırılmasında en önemli ölçüttür.
Taksonominin sıralanışı basitten karmaşığa doğrudur:





Bilgi: Tanıma,belleme ve hatırlamayla ilgilidir. Birey bu basamakta bilgiye kendisinden bir şey eklemez, hatırlayarak ezberden tekrarlar.Bu basamakta birey gördüğü bir olguyu hatırlayabilir, tanıyabilir, sonucunda ismini söyleyebilir.
Kavrama: Bu basamakta kişi bilgiyi özümser. Hatırlanan bir bilgiyi yorumlar, açıklar ve başka bir şekle dönüştürebilir. Bu basamağın üç göstergesi vardır: Yorumlama, çevirme ve ötelemedir. 
Yorumlama: Bilgiyi kendi cümleleriyle açıklama ve bundan anlam/sonuç çıkarmadır.
Çevirme: Belli bir formda sunulan bir bilgiyi farklı bir şekle dönüştürmektir.
Öteleme: Bilgiye dayalı gelecek durumları kestirebilmedir. Örneğin; kesikli çizgileri tamamlamak.
Uygulama: Bilginin kullanılması ve uygulanmasıyla ilgilidir.Bireyin önceki bilgilerine bakarak yeni bir sorunu çözmesidir. Bilginin yeni durumlara zihinsel transferidir. Fikir, bilgi, prensip ve bilgileri özel veya yeni bir duruma uygulamadır.
Analiz:  Bir bütünün onu oluşturan ögelerden hareket edilerek çözülmesi durumudur. Bireyin bir bütünü ve bunu oluşturan ögeler arasındaki ilişkiyi anlamasıdır. 
Sentez: Bir bütünü oluşturan ögeleri, daha önceden denenmemiş şekilde belli ilişki ve kurallara göre birleştirip, yeni, orijinal bir bütünlük, ürün meydana getirebilme özelliğidir.Bu basamakta buluş, yaratıcılık, icat gibi davranışlar söz konusudur.
Not: Sentez ve kavrama basamakları karıştırılmamalıdır.Kavrama da büyük ölçüde mevcut durumu anlama ve bundan yola çıkma mevcuttur. Sentez ise özgünlük ve yaratıcılığa dayalıdır ve mevcut durumu genişletmek için kullanılır.
Değerlendirme: Eleştirme, durum değerlendirmesidir.Bir bilgiyi, değeri uygun kriterler kullanarak sorgulama yeteneğidir. Değerlendirme yapılırken objektif olarak, iç ve dış ölçütler bakımından tutarlı bir şekilde yargıya varılmalıdır.  


Kaynakça: Akpınar,B.(2010)Eğitim Progamları ve Öğretim.Elazığ:Data Yayınları 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder