25 Nisan 2011

Androgoji


 Kelime anlamı Yetişkin Eğitimidir. Temel ilkesi yetişkinlere bir şey öğretilemeyeceği, öğrenmelerinin hızlandırılabileceğidir. Mezuniyet öncesi, sonrası ve hayat boyu öğretim yetişkin eğitimi ilkelerine göre yapılandırılması gereken eğitimlerdir. 
Androgoji İlkeleri
·         Yetişkinlerin başarılı olması ve güdülenmesi için eğitimin amaç ve hedeflerini bilmelidir.
·         Öğrenme sürecine katılmalıdırlar.
·         Öğretim yetişkinin sosyal rollerini ve yeteneklerini geliştirici olmalıdır.
·         Öğrenme için olumlu ortam oluşturulmalı ve öğretim yöntem ve teknikleri kullanılmalıdır.
·         Öğrenme için yeterli zaman verilmelidir.
·         Geçmiş deneyimlerle yeni öğretiler arası bağ kurulmalıdır çünkü deneyimler önemlidir.
·         Konu ayrıştırılıp, basitten karmaşığa ilerlemelidir.
·         Yetişkinlere öğrendiklerinin farkına varma fırsatı verilip, bilgilerini uygulamaya dökmesi sağlanmalıdır.
·         Eğitim programları dinamik olmalı güncel olmalıdır, gündemi takip etmelidir.
·         Kişide görülebilecek olumsuzluklar; kaygı korku gibi akılda tutulup, bu olumsuzlukları önleyici önlemler alınmalıdır.
Yetişkin Eğitiminde Motivasyon
Kişiler bilinçlendirilip yaptıkları işin önemi kavratılmalı ve onların ilgi alanlarına göre düzenlenmelidir. Bu sayede motivasyonları arttırılabilir.
Androgoji ve Pedagojinin Farkı
Androgoji terimi, Yunanca andr(yetişkin) ve agogos (rehberlik) kelimelerinden türetilmiş ve “yetişkinlerin öğrenmelerine yol gösterme” anlamına gelmektedir. İlk defa Alman öğretmen Alexander Kapp tarafından kullanılmıştır. Amerikalı eğitmen Malcolm Knowles ise, yetişkinlerin öğrenme teorisini tanımlarken androgoji terimini pedagojiden ayrılacak biçimde yetişkinlerin öğrenme sistemlerini tanımlamak için kullanmıştır. Pedagoji ise yine Yunanca paid (çocuk) ve agogos (rehberlik) kelimelerinden türetilmiştir ve androgojinin aksine “çocuk eğitimine yol gösterme” anlamı taşır.
Öğrenci bakımından farklılıklar:
 • Pedagojide öğrenmenin bütün sorumluluğu öğretmene aittir ve öğrenci öğrenme işinde tamamıyla öğreten kişiye bağlıdır. Öğrenme sürecinin değerlendirmesi öğretmene bağlıdır. Androgojide ise öğrenci öğrenme işindeki değerlendirmeden, yargılamadan ve organize etmeden kendisi sorumludur.
 Öğrencinin tecrübesi bakımından farklılıklar:
 • Pedagojide öğrencinin tecrübesi azdır ve öğrenme işinde öğretmenin tecrübesi daha etkilidir. Androgojide ise öğrencinin belli bir tecrübesi vardır ve öğrenmede önemli bir yer tutar. Ayrıca yetişkin grupları arasında farklılıklar yaratır.
 Öğrenmeye hazır olma bakımından farklılıklar:
 • Pedagojide öğrenci kendisine öğretileni öğretmenin öğrettiği biçimde alırken, androgojide öğrenmeye hazır olma ve öğrenme biçimi daha farklıdır. Öğretmenin içeriği ve yöntemi öğrencilerin öğrenme gereksimlerine ve bireysel ilgilerine bağlıdır. Bu nedenle öğrenmenin olabileceği her an androgojide büyük önem taşır.
 Öğrenmeye uyum bakımında farklılıklar:
 • Pedagojide öğrenme belli bir mantık çerçevesinde hazırlamış konuların belli bir sırayla öğretilmesine dayanır. Öğretilenler kişisel ve toplumsal amaçlar bakımından hazırlanır. Androgojide ise yetişkin öğretim programından kişisel gereksinimlerine ve sorunlarına yanıt bulmayı bekler ve ayrıca öğrendiklerini hemen pratiğe dökmeyi ister.
 Öğrenmenin motivasyonu bakımından farklılıklar:
 • Pedagojide öğrencinin motivasyonu dış baskılar ve notlandırmanın getirdiği yarışma koşullarıyla belirlenir. Androgojide ise içsel bir motivasyondan bahsetmek mümkündür. Ayrıca özsaygı, yaşam kalitesini arttırma isteği, kendine güvende motivasyonu sağlar.

http://tr.wikipedia.org/wiki/Uzaktan_eğitim_teorileri_ve_felsefesi

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder